anak panah

Purple Fire Pointer

muzik

Monday 28 May 2012

Tahajjud mencantikkan wajah



 Khas buat kaum adam dan hawa di luar sana...ingin ana kongsikan tips kecantikan bersama...xsusah dan xsukar utk kita lakukan...tidak juga perlu bersusah payah utk mengeluarkan belanja yg mahal2 semata2 utk mencantikkan wajah...cuma perlu mengorbankan sedikit masa tidur...mudah bukan??kesan sampingan pon tiada utk kita risaukan...mudahnya nak jadi cantik..^^




 Tahajud mempercantik wajah.


Pernahkan anda duduk dekat ataupun memperhatikan wajah org ahli ibadah? Amatilah…wajahnya begitu bening, bersih, teduh dan bercahaya tanpa make up. Demikianlah Allah memberinya ‘NUR’ yang terpancar diwajahnya. Bagaimana dengan Rasul dan sahabatnya….?? Subhanallah…tentu tak dapat dibayangkan wajah Penghulu Syurga tersebut..Allahumma shalli ala Muhammad.


Siapa yang tidak ingin tampil cantik/kacak bercahaya seperti itu, terutama para ukhti . Kecantikan merupakan satu hal yang sangat diinginkan oleh para ukhti. Mereka para kaum Hawa itu banyak yang telah mencuba berbagai cara, baik dengan menggunakan berbagai kosmetik, pemutih atau menggunakan lulur, ekstrak bengkoang dan lain-lain agar wajahnya menjadi putih dan berseri. Semua yg disebutkan tadi kita sedia maklum ada mengandung zat-zat kimia yang berbahaya, kenapa tidak menggunakan cara yang satu ini? Apa caranya? Iaitu solat tahajjud di malam hari.


Berkata Imam Ibnul Qayyim, ”Sesungguhnya solat malam itu dapat memberikan sinar yang tampak di wajah dan membaguskannya. Ada sebagian wanita yang memperbanyak melakukan solat malam. Ketika ditanyakan kepada mereka mengenai hal tersebut, mereka menjawab, Solat malam itu dapat membaguskan wajah dan kami senang jika wajah kami menjadi lebih bagus. Demikian yang dituliskan oleh Mahmud Mahdi Al-Istambuli. Perlu juga diingat bahwa cara ini bukan saja dimonopoli kaum Hawa saja, kaum Adam pun perlu juga menerapkannya.


Keutamaan Shalat Tahajjud disamping hikmah diatas bagi yang melaksanakannya, solat malam ini pun mempunyai keutamaan yang lain berdasarkan Al Qur’an dan Al Hadist. Bahkan inilah yang lebih penting, yaitu :


1. Allah akan mengangkat ke tempat yang terpuji, dalilnya adalah “Dan pada sebagian malam hari bertahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji”(Al Israa : 79).


2. Shalat malam dapat mendekatkan diri kepada Allah dan dapat menghapuskan dosa, “Hendaklah kalian melaksanakan shalat malam karena shalat malam itu merupakan kebiasaan orang-orang shaleh sebelum kalian, ibadah yang mendekatkan diri kepada Tuhan kalian, serta penutup kesalahan dan penghapus dosa. (HR. Tirmidzi)


3. Kemuliaan orang beriman ada pada solat malam Jibril berkata, “Hai Muhammad, kemuliaan orang beriman ada dengan shalat malam. Dan kegagahan orang beriman adalah sikap mandiri dari bantuan orang lain.” (Silsilah Al Ahadits Ash Shahihah no. 831).


Solat malam yang paling utama adalah pada sepertiga malam yang terakhir. Pada saat ini doa akan dikabulkan oleh Allah. Hal ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahwasannya Nabi pernah bersabda: Allah turun ke langit dunia setiap malam pada sepertiga malam terakhir. Allah lalu berfirman, Siapa yang berdoa kepadaKu niscaya Aku kabulkan! Siapa yang meminta kepadaKu niscaya Aku beri! Siapa yang meminta ampun kepadaKu tentu Aku ampuni. Demikianlah keadaannya hingga fajar terbit. (HR. Bukhari dan Muslim).


  Biarlah tidak cantik di mata manusia tapi cantik pada pandangan DIA... 



~Ana Farhana-Alexandria,Egypt~

3 comments:

  1. alhamdulillah...

    ilmu yg sgt bermanfaat ahsanti yaa miftah Farha..

    ma makna Farha yaa sohabi?Miftah anak kunci kan?sy ambik dr ayat assobaru miftahul fajr :)sy membalas kunjungan anti..syukran ziarah ana :)

    ReplyDelete
  2. syukran a'la kulli hal atas kunjungan saudara..

    moga same2 kita dapat sampaikan ilmu dalam blog penulisan masing2...moga ianya menjadi manfaat utk masyarakat...

    farha bermaksud kegembiraan...."kunci kegembiraan"
    ^__^

    ReplyDelete
  3. kunci kegembiraan subhanallah sdp maksudnye :) asif sy xtau..awk,farha same makne dgn fareha?
    insyaAllah smga usaha dakwah yg kcil ni bmanfaat utk kite n yg lain2 amin yaAllah..
    awk blaja kos ape kt egypt?

    ReplyDelete

ANTARA YANG MENARIK.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...